Élménybeszámoló – ezektől leszünk (lehetünk) jobb szövegírókOlvasási idő: 6 perc

Azt mondják az élmények feldolgozásához időre van szükség. Ebben az esetben biztosan.
A Kreatív Kontroll július végén tartott egynapos alap szövegírói képzése olyan élményekben és tudásban gazdag esemény volt, amit azóta is “emésztek”.
A számos fő- és altéma mellett humorból és lazító mellébeszélésből sem volt hiány, de főleg az előadások tartalmassága miatt volt igazi kihívás minél több dolgot elraktározni, majd gyakorlatba ültetni (jelzem, még mindig nem sikerült mindent kipróbálnom) az elmúlt hetek alatt, amit a tréningen tanultam.

Témaválasztás és kutatás előadásával Benyó Dániel indította a napot és már délelőtt 10 előtt olyan nélkülözhetetlen alapokat sikerült elsajátítani (nyomatékosítani), amire minden szövegírónak szüksége lehet.

Miről és hogyan írjak? – tevődött fel a kérdés… Ne magadról! Ne a cégedről! Ne a termékedről! Ne arról, ami neked érdekes! – jött a válasz, vagyis mindig arról, ami az OLVASÓNAK releváns és hasznos.

Hol talál témát a szövegíró?

Újságírói berkekben gyakori megjegyzés, hogy a téma az utcán hever. Esetünkben kicsit átfordítva pedig úgy hangzana, hogy a téma a facebookon, a facebook csoportokban, az ügyfélszolgálati részlegeken hever, de ha ne adj’ Isten ezekből is kifogytál volna, jöhet a jó öreg történetmesélés. Egy jó sztorinál nincs is jobb, hiszen ezek a megfelelő agyi területeket aktiválhatják, az úgynevezett tükrözés pedig személyes érzéseket vált ki az olvasóból, tehát olyanokat mintha vele is megesett vagy megeshetett volna. Vagy valami hasonló megesett, szóval a lényeg, hogy tudja miről is van szó…

Azt is megtudtuk az első kávészünet előtt, hogy lopni sem bűn ötletet, témát, tartalmat, abban az esetben nem, ha még valamilyen értéket is adsz hozzá. Ezt a legjobban úgy tudod megtenni, ha saját kutatást végzel, mert ha csak átveszed, átalakítod és átfogalmazod az információkat, azzal még nem teremtettél értéket.

Kell a vázlat!

A délelőtt második előadását is Benyó tartotta Hatékony bejegyzés típusok és felépítésük címmel. Ez is alapjáraton nagyon hasznos előadásnak bizonyult, de ez meg a következő bizonytalanított el a legjobban (pozitív értelemben). Rengetegszer hangsúlyozva volt, hogy milyen fontos a jó és pontos szövegnél, hogy vázlatot készíts. A vázlat kell, a vázlat jó, a vázlat hasznos, a vázlat megkönnyíti a dolgod… vázlat, vázlat, vázlat. Ijesztő volt mindezt valaki olyannak (nekem) hallani, aki szinte soha nem készít vázlatot. Számomra eddig a vázlatkészítés egyenlő volt az elpocsékolt idővel, főleg, ha utána egy csomó minden átalakult a szövegben ehhez képest. A vázlat csak vázlat, és azt hittem nekem nincs is szükségem rá. De ma már ez is másképp van…
Ugyanekkor megtudtuk azt is, hogy a tartalommarketing hosszú távú befektetés, és, hogy az sem mindegy, mennyi cikket teszünk ki naponta/hetente az oldalunkra.

Hogy születnek a cikkek, bejegyzések?

Folytatva az előző előadásban megkezdett vázlat témát, A cikkek megírása címmel gyakorlatias tanácsokat kaptunk Vavrek Balázstól, hogy minél jobb stílusban és formában kerüljenek az olvasók elé szövegeink. Szó volt arról, hogy hogyan készítsünk jó vázlatot és arról is, hogy ezt hogyan lehet a leghatékonyabban feltölteni tartalommal. Tippeket, fortélyokat kaptunk alcím és lead írásra, de a tipikus szövegírói hibákra is felhívták a figyelmünket.
A gördülékeny szöveg titka pedig: a sok kötőszó, a ritmus (vagyis különböző hosszúságú mondatok váltakozása, mert ha csak hosszú mondatokat használsz, azzal igen nehéz megtartani az olvasói figyelmet) és az, hogy valamelyest utánozza az élőszóban is használt mondatokat.

Mire jó a SEO?

Ebéd után, amikor az embernek csak úgy koppant volna a feje az asztalra, nem koppant, mert akármilyen hihetetlen is a keresőoptimalizálás is lehet izgalmas és érdekfeszítő téma.
Nagy Gábor bemutatta a résztvevőknek a SEO 3 fő részét, mutatott jó és kevésbé jó kulcsszavakat. Példákkal illusztrálta, hogy ezeket hova érdemes elhelyezni. Ez kezdő SEO felhasználóként főleg arra volt jó, hogy végre tudatosuljon bennem, hogy mit miért csinálok, és azt hogyan tudom még jobban.
A keresőoptimalizálás tulajdonképpen azért fontos, mert ha az internetezők rákeresnek valamire, általában az első oldalon lévő találatokra kattintanak legelőször. Hiáb jó a terméked és hasznos a cikked, ha csak 25. helyen szerepelsz a találati listán nem fog senki a weboldaladra tévedni

A jó cím is nagyon fontos

Sipos Zoli, a tőle megszokott lazasággal és gördülékeny stílussal a címadás és a terjesztés témakörében tartotta meg a nap utolsó előadását.
Megismerhettük a macskáját. Megtudhattuk, hogy mikor, milyen napokon és napszakokban érdemes(ebb) cikkeket publikálni, milyen típus címsablonokat jó használnunk, amik bármikor bevethetőek. Továbbá volt szó még jó képekről, képkeresőről, URL írási technikákról, címsorok használatáról (H1, H2) is.

Összességében rendkívül tartalmas volt a tréningnap: számos jó és gyakorlatba ültethető praktikát sikerült elsajátítani. Az előadások élvezetesek és hasznosak voltak. Kezdőknek, lelkes amatőröknek, fejlődni vágyó haladóknak, szövegíró „vén rókáknak”, és a tevékenységet professzionális szinten űzőknek egyaránt nyugodt szívvel ajánlanám. Szövegírás terén mindig van hova fejlődni.

Megtekintés:(19)